KiFiD

Sinds 2005

Is SynVest actief

13.000+

Klanten

€ 820 Miljoen

Belegd vermogen

7 Cashcow Awards

Voor beste aanbieder beleggingsproducten in vastgoed

Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD) is een onafhankelijk en laagdrempelig instituut waar consumenten en ondernemers terechtkunnen met klachten over financiële dienstverleners. Denk daarbij aan banken, verzekeraars, beleggingsinstellingen, vermogensbeheerders, hypotheekverstrekkers of pensioenuitvoerders. KiFiD is opgericht om geschillen tussen financiële partijen en hun klanten op een zorgvuldige en eerlijke manier op te lossen zonder tussenkomst van de rechter.

Het KiFiD is een onderdeel van het toezicht- en beschermingssysteem binnen de Nederlandse financiële sector en maakt deel uit van de uitvoering van de Wet op het financieel toezicht (Wft) en de inmiddels vervallen Wet financiële dienstverlening (Wfd).

Wat doet het KiFiD?

Het KiFiD behandelt geschillen over uiteenlopende onderwerpen binnen de financiële dienstverlening, zoals:

  • Misverstanden of fouten bij beleggingen of vermogensbeheer

  • Verzekeringskwesties (bijvoorbeeld afwijzing van een claim)

  • Renteverhogingen of rentewijzigingen bij leningen of hypotheken

  • Conflicten over spaargelden of onduidelijke voorwaarden

  • Onzorgvuldige informatieverstrekking of onjuist advies

De procedure bij het KiFiD begint met een bemiddelingspoging. Lukt het niet om tot een oplossing te komen, dan kan de zaak worden voorgelegd aan de Geschillencommissie. In sommige gevallen is er ook beroep mogelijk bij de Commissie van Beroep van KiFiD.

Voor wie is KiFiD bedoeld?

Het KiFiD staat open voor:

  • Consumenten (particuliere klanten)

  • Ondernemers met een kleine onderneming (max. 50 werknemers)

  • Verenigingen en stichtingen (zoals VvE’s)

  • Erfgenamen van consumenten

De dienstverleners moeten aangesloten zijn bij KiFiD. De meeste financiële instellingen in Nederland zijn verplicht zich aan te sluiten bij dit klachteninstituut, waaronder beleggingsinstellingen, pensioenuitvoerders, banken en verzekeraars.

Voordelen van een klacht indienen bij KiFiD

  • Geen of lage kosten voor de consument

  • Behandeling door specialisten op het gebied van financieel recht

  • Alternatief voor langdurige en kostbare rechtszaken

  • Vaak sneller duidelijkheid over de uitkomst

  • Aandacht voor herstel van vertrouwen tussen consument en aanbieder

Beleggen en klachten bij KiFiD

Voor beleggers kan KiFiD van groot belang zijn. Bijvoorbeeld als er een geschil is over:

  • Verkeerde uitvoering van beleggingsorders

  • Onzorgvuldig beleggingsadvies

  • Te hoge kosten of verborgen provisies

  • Risico’s die niet goed zijn toegelicht bij een beleggingsproduct

  • Fouten bij de afhandeling van stortingen of uitkeringen

Een belegger die meent dat hij financieel benadeeld is door een fout of onzorgvuldigheid van een aanbieder, kan via KiFiD een klacht indienen. Er is dan sprake van een geschillenprocedure die tot compensatie kan leiden als de klacht gegrond wordt verklaard.

Gerelateerde informatie

Hoe is de klachtenprocedure bij SynVest geregeld?

Terug